Αλλαγές στην οικονομία διαμοιρασμού σχεδιάζει η κυβέρνηση – Άρθρο του κ.Θεμιστοκλή Μπάκα Προέδρου της E-Real Estates στο Newmoney.gr

Αλλαγές στην οικονομία διαμοιρασμού σχεδιάζει η κυβέρνηση – Άρθρο του κ.Θεμιστοκλή Μπάκα Προέδρου της E-Real Estates στο Newmoney.gr

Αλλαγές στην οικονομία διαμοιρασμού σχεδιάζει η κυβέρνηση – Άρθρο του κ.Θεμιστοκλή Μπάκα Προέδρου της E-Real Estates στο Newmoney.gr

Διαπραγματεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης Airbnb

  • Θεμιστοκλής – Ανδρέας Μπάκας

Το υπουργείο τουρισμού μελετά να επιβάλει κανόνες ασφάλειας και υγιεινής στα προσφερόμενα καταλύματα, όπως επίσης να διασφαλιστεί η ισοτιμία του ανταγωνισμού ανάμεσα στα καταλύματα που προσφέρονται στη βραχυχρόνια μίσθωση και σε αυτά που δεν είναι, θέτοντας ως παράδειγμα το ερώτημα αν τα καταλύματα στη βραχυχρόνια μίσθωση θα πρέπει να έχουν φόρο διαμονής ή όχι.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο φόρος διαμονής βαρύνει τον διαμένοντα (πελάτη) που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος και επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό. Το ποσό του φόρου είναι ανάλογο με τα αστέρια όσον αφορά τα ξενοδοχεία, 1-2 αστέρων 0,50 €, 3 αστέρων 1,50 €, 4 αστέρων 3,00 €, 5 αστέρων 4,00 € και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια 0,50 € . Αν τα ακίνητα που είναι εγγεγραμμένα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης θεωρηθούν ενοικιαζόμενα δωμάτια, τότε το κόστος που θα επιβαρυνθούν οι επισκέπτες θα είναι 0,50 € / διανυκτέρευση , ένα κόστος που θα επιβαρύνει ξεχωριστά τον επισκέπτη και δεν συμπεριλαμβάνεται στο κόστος διαμονής από τον οικοδεσπότη .

Το παραπάνω κόστος θεωρούμε ότι δεν θα αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα τόσο στους ιδιοκτήτες των ακινήτων που επιλέγουν την βραχυχρόνια μίσθωση για την αξιοποίηση περιουσίας τους, όσο και στους επισκέπτες που επιλέγουν την οικονομία διαμοιρασμού για παραθεριστικά ή/και επαγγελματικά ταξίδια .

Αν η κυβέρνηση με την επιβολή φόρου διαμονής στοχεύει σε επιπλέον έσοδα από τον τουρισμό μέσω των βραχυχρόνιων μισθώσεων, σωστά πράττει. Αν ο στόχος μέσω του νέου φόρου είναι να οδηγήσει τους ιδιοκτήτες των βραχυχρόνιων μισθώσεων, στις παραδοσιακές – μακροχρόνιες μισθώσεις, με έμμεσο στόχο να περιοριστεί η αύξηση των μισθωμάτων, τότε δεν θεωρούμε ότι ένας φόρος 0,50 €/διανυκτέρευση που τελικά θα επιβαρύνει τον επισκέπτη, μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα.

Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το φαινόμενο βραχυχρόνιας δεν πρόκειται να επαλειφθεί από τη χώρα μας, είναι ένα νέο οικονομικό φαινόμενο που σύντομα θα έχει το μερίδιο που του αρμόζει στην οικονομία του τουρισμού και της κτηματαγοράς. Αποτελεί ένα οικονομικό φαινόμενο που βοήθησε τους ιδιοκτήτες των ακινήτων στα χρόνια της υποτίμησης της ακίνητης περιουσίας, που βοήθησε τους άνεργους ή/και απολυμένους που με ένα μικρό κεφάλαιο για ανακαίνιση βρήκαν επαγγελματική-εισοδηματική διέξοδο αξιοποιώντας αρχικά την οικογενειακή περιουσία ή/και την περιουσία φίλων και γνωστών που είχαν τα διαμερίσματά τους κλειστά.

Σίγουρα η ραγδαία αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης τα τελευταία 3χρόνια στη χώρα μας συντέλεσε θετικά στην οικονομία με έμμεσους και άμεσους φόρους, με την αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας λόγω των ανακαινίσεων που πραγματοποιήθηκαν από τους ιδιοκτήτες ή/και επενδυτές των ακινήτων με στόχο βραχυχρόνια μίσθωση, τη δημιουργία νέων επαγγελμάτων ( εταιρείες διαχείρισης ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, εταιρείες καθαριότητας αποκλειστικά για ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, εταιρείες παροχής πρωινού) , την αύξηση των αγοραπωλησιών των ακινήτων αλλά και την αναβάθμιση ολόκληρων περιοχών που στο παρελθόν θεωρούνταν υποβαθμισμένες.

Στον αντίποδα, η ραγδαία αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης έφερε και αρνητικά δεδομένα, τη μεγάλη αύξηση των ενοικίων κυρίως σε περιοχές που υπάρχει έντονο το φαινόμενο βραχυχρόνιας μίσθωσης και αποτελούν τουριστικούς προορισμούς. Με αποτέλεσμα η εύρεση φοιτητικής κατοικίας να αποτελεί Γολγοθά για τις οικογένειες των φοιτητών, εποχιακοί υπάλληλοι, δάσκαλοι, ιατροί κλπ να μένουν σε ξενοδοχεία ξοδεύοντας σχεδόν όλο το μισθό τους μόνο για την στέγαση ή να επιλέγουν να διαμένουν σε κοντέινερ προσωρινά μέχρι να βρεθεί λύση .

Μπορεί παράγοντες της οικονομίας διαμοιρασμού να πρότειναν τη λύση της διαλειμματικής μίσθωσης, δηλαδή μια αστικού τύπου μίσθωση, τουλάχιστον τριετής διάρκειας, αλλά να διακόπτεται σε συμφωνημένη περίοδο. Για παράδειγμα μπορεί να ξεκινά από 15 Σεπτεμβρίου και να λήγει στις 15 Ιουνίου με την λήξη της εξεταστικής περιόδου. Τότε ο μισθωτής οφείλει να αδειάσει το διαμέρισμα από τα προσωπικά του αντικείμενα και να παραδώσει το ακίνητο στον εκμισθωτή.

Η μίσθωση θα ξεκινήσει ξανά στις 15 Σεπτεμβρίου ή σε όποια άλλη ημερομηνία έχει συμφωνηθεί στο μισθωτήριο συμβόλαιο. Το όφελος του μισθωτή είναι ότι τους μήνες που διακόπτεται η μίσθωση δεν υπάρχει υποχρέωση για ενοίκιο. Επίσης ενοικιάζει ένα πλήρως επιπλωμένο και εξοπλισμένο ακίνητο σε άριστη κατάσταση. Το όφελος του εκμισθωτή είναι ότι έχει την ευχέρεια να ενοικιάσει το ίδιο ακίνητο στη βραχυχρόνια διαμονή τους καλοκαιρινούς μήνες και το χειμώνα να συνεχίσει τη μίσθωση που σε άλλη περίπτωση θα αναγκαζόταν να κρατήσει το διαμέρισμα κλειστό.

Η διαλειμματική μίσθωση μπορεί να αποτελεί μια πρόταση, αλλά γεννά ερωτήματα… με το κυριότερο ερώτημα όλων να είναι, ποιο θα είναι το ύψος του μηνιαίου μισθώματος στο οποίο θα είναι υπόχρεος να καταβάλει ο ενοικιαστής της διαλλειματικής μίσθωσης για αυτούς τους 8-10 μήνες ;

Όλοι οι οικονομικοί παράγοντες της χώρας, θα πρέπει να κατανοήσουν ότι το πρόβλημα της αύξησης των μισθωμάτων δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί με επιπλέον μέτρα – περιορισμούς ή φόρους που θα στοχεύσουν στον περιορισμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά με αναπτυξιακά μέτρα που θα στοχεύσουν στην οικονομική ενδυνάμωση των πολιτών.

Αν ο βασικός μισθός παραμένει στα 550 ευρώ και στην καλύτερη 800 ευρώ/ μήνα και ταυτόχρονα τα τραπεζικά ιδρύματα για χρηματοδότηση αγοράς κατοικίας ζητούν το 25% ιδία συμμετοχή, το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί.

Ταυτόχρονα, όσο θα υπάρχουν υψηλά ποσοστά ανεργίας στις παραγωγικές ηλικίες, οι ιδιοκτήτες των ακινήτων ακόμη και αν τα εισοδήματα μειώνονται λόγω ανταγωνισμού, θα επιλέγουν την βραχυχρόνια μίσθωση ως ένα μέσο επαγγελματικής δραστηριότητας τόσο των παιδιών τους, όσο και των ιδίων.

Γιατί αυξήθηκαν οι τιμές των ενοικίων:

Aπό το 2009 και έπειτα οι τράπεζες έπαψαν να χρηματοδοτούν την αγορά κατοικιών με αποτέλεσμα να σταματήσει κάθε οικοδομική δραστηριότητα, ενώ η ζήτηση παρέμενε σταθερή.  Η ζήτηση για κάλυψη της στεγαστικής ανάγκης έχει συσσωρευτεί όλα αυτά τα χρόνια, κάθε χρόνο 15.000 έως 20.000 άνθρωποι – οικογένειες αναζητούν κατοικία.

Ορισμένοι από αυτούς προ κρίσης επέλεγαν την αγορά ακινήτου, πλέον με τα σημερινά δεδομένα δεν μπορούν να προβούν σ΄αυτή την επιλογή αν και η εποχή είναι κατάλληλη αν σκεφτούμε τη συνάρτηση δόση δανείου – μηνιαίο μίσθωμα. Μέσα σε 10 χρόνια η ζήτηση άγγιξε τις 150.000 – 200.000 κατοικίες, σε μια περίοδο που η οικοδομική δραστηριότητα – η ανέγερση νέων πολυκατοικιών ήταν ανύπαρκτη.

Παράλληλα, εμφανίστηκε το φαινόμενο βραχυχρόνιας μίσθωσης που ιδιαίτερα τα τελευταία 3 χρόνια απορρόφησε από την κτηματαγορά πανελλαδικά περισσότερα από 60.000 ακίνητα και συγκεκριμένα στο Νομό Αττικής περισσότερα από 12.000 συμβάλλοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό στην αύξηση των ενοικίων. Οι ιδιοκτήτες άκουγαν όλες αυτές τις αυξήσεις των ενοικίων που πραγματοποιούνταν σε περιοχές που ήταν έντονο το φαινόμενο βραχυχρόνιας μίσθωσης και επηρεάζονταν ψυχολογικά θεωρώντας ότι και αυτοί πρέπει να προβούν σε αυξήσεις, παραβλέποντας ότι η περιοχή τους δεν αποτελεί τουριστικό προορισμό ή και δεν υπάρχουν εγγραφές σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Αλλαγές έπειτα από διαπραγματεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης Airbnb:

Οι αλλαγές αφορούν τη διαφάνεια στην τιµολογιακή πολιτική της δημοφιλούς πλατφόρµας και το δικαίωµα των ενοικιαστών να προσφύγουν δικαστικώς κατά του ιδιοκτήτη του καταλύµατος.

ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ

–    Στις αναζητήσεις καταλύµατος µε επιλεγµένες ηµεροµηνίες οι χρήστες βλέπουν τη συνολική τιµή στη σελίδα αποτελεσµάτων, συµπεριλαµβανοµένων όλων των εφαρµοστέων υποχρεωτικών επιβαρύνσεων και τελών (όπως χρεώσεις για υπηρεσίες και καθορισµό και τοπικοί φόροι). ∆εν υπάρχουν πλέον υποχρεωτικά τέλη-έκπληξη που να εµφανίζονται στις επόµενες σελίδες.

–    Η Airbnb κάνει διάκριση µεταξύ προσφοράς καταλύµατος που διατίθεται στην αγορά από ιδιώτη και καταλύµατος που διατίθεται στην αγορά από επαγγελματία.

–    Η Airbnb παρέχει στον δικτυακό της τόπο εύκολα προσβάσιµο σύνδεσµο προς την πλατφόρµα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών, καθώς και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά µε την επίλυση διαφορών.

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Η Airbnb αναθεώρησε επίσης τους όρους παροχής των υπηρεσιών της, στους οποίους:

–    Καθιστά σαφές ότι οι χρήστες µπορούν να προσφύγουν κατά της Airbnb ενώπιον των δικαστηρίων της χώρας κατοικίας.
–    Σέβεται τα βασικά νοµικά δικαιώµατα των χρηστών να προσφεύγουν κατά του παρόχου καταλύµατος, σε περίπτωση σωµατικής βλάβης ή άλλων ζηµιών.
–    Δεσµεύεται να µη µεταβάλλει µονοµερώς τους όρους και τις προϋποθέσεις χωρίς να ενηµερώνει σαφώς τους χρήστες εκ των προτέρων και χωρίς να τους δίνει τη δυνατότητα να ακυρώσουν τη σύµβαση.

*Ο Θεμιστοκλής – Ανδρέας Μπάκας είναι Πρόεδρος Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates

https://www.newmoney.gr/roh/blogger/allages-stin-ikonomia-diamirasmou-schediazi-i-kivernisi/?fbclid=IwAR2vQF34IvuMAAjLrvO9USTDizYuSFjQhWejQQ-20Q2eYPLQ0NirD5ou8-g

Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ